Що таке управління кольором

Що таке «управління кольором» і навіщо воно потрібно?

Якщо на вашому моніторі фотографії виглядають абсолютно нормально, на сусідньому моніторі вони вже темні, а при друку на принтері особи набувають червоний колір, то вам не обійтися без повноцінного управління кольором і кольорокорекції, хоча вони, звичайно, потрібні далеко не всім.

Для видавництв і друкарень, наприклад, управління кольором і кольорокорекція життєво необхідні, адже колобки в дитячих книжках не можуть бути зеленуватих відтінків, а звична всім упаковка «Діазоліну» має бути з темно-рожевою, а не з темно-коричневою смугою (інакше багато покупців просто сприймуть її як підробку). Правильний друк є головним їхнім заробітком і вони максимально забезпечені для цього знаннями, потрібними програмами та пристроями - спектроденситометрами, колориметрами, спектрофотометрами.

У більшості користувачів справа йде інакше при включенні своїх комп'ютерів з встановленою системою «Windows» (а мова в цій статті йтиме саме про неї, так як в операційній системі «Mac OS» (Macintosh Operating System) все зроблено хоч і схоже логічно, але все ж по-іншому) вони одразу стикаються з "невідключаємою" і працюючою проти їх волі вже встановленою системою управління кольором.

Для чого необхідно управління кольором?

Стосовно кольорів та їх відтінків у більшості користувачів склалися три основних помилкових поглядів:

    • Помилковий погляд №1.

При завантаженні їхніх фотографій на жорсткий диск комп'ютера або ноутбука всі кольори будуть такими ж природними, як і при самій зйомці - улюблена чотириколісна «ластівка» залишиться все такого ж кольору стиглої вишні, меліроване волосся коханки буде абсолютно тих же відтінків, а спітніла пляшка пива така ж темно-бурштинова.

    • Помилковий погляд №2.

При пересиланні фотографій своїй коханці по е-mail вона теж повинна буде побачити вашу улюблену чотириколісний «ластівку» саме все такого ж кольору стиглої вишні, своє меліроване волосся точно таких же відтінків, а запітнілу пляшку пива такою ж темно-бурштиновою. Іншими словами - на своєму моніторі вона буде бачити всі ті ж кольори і відтінки, що і ви на своєму.

    • Помилковий погляд №3.

При друку фотографій на купленому з цієї нагоди новому принтері, улюблена чотириколісна «ластівка» залишиться все такого ж кольору стиглої вишні, меліроване волосся коханки буде абсолютно тих же відтінків, а спітніла пляшка пива така ж темно-янтарна, що дасть змогу побачити і по-достоїнству оцінити ваші світлини всім бажаючим.


Щоб розібратися, в чому ж саме полягає проблема, нам потрібно чітко уявити собі структуру RGB-зображень. Будь-яка RGB-фотографія являє собою грати з кольорових точок, де значення кожної конкретно взятої точки (Red, Green чи Blue) буде варіюватися в межах від 0 до 255. Наприклад: R0,G0,В0 буде чорним кольором, а R255,G0,В0 буде вже червоним кольором.

Але яким саме чорним і яким саме червоним?

Давайте розберемося з цим на прикладах.

Якщо ми розмістимо поруч репродукцію картини «Чорний квадрат» і чорні туфлі «Christian Louboutin», то чорний колір на них виявиться абсолютно різний (навіть з поправкою на глянцевість нині модних «лабутенів»). Якщо ми порівняємо самий синій з усіх синіх кольорів, які буде показувати наш монітор з краплею синіх чорнил картриджів до нашого ж струменевого принтера, то і вони виявляться абсолютно різними.

І, нарешті, навіть якщо ми врахуємо, що папір відбиває світло, а монітор просто світиться, то і в цьому випадку наші кольори ніяк не стануть однаковими.

Вся справа в тому, що навіть на двох поруч поставлених моніторах однієї і тієї ж моделі і при абсолютно однакових налаштуваннях меню, «картинка» буде виглядати абсолютно різною - цей факт давно вже перевірений і ніякому сумніву не підлягає. А про різні монітори тут навіть і мови бути не може! Скільки разів ми вже чули розповіді наших друзів і знайомих такого типу: «Вирішив поміняти свій старий монітор фірми «Роги і Копита» на більш сучасний «П'ятачки і Хвостики», а після покупки, виявилося, що замість білого кольору ця "пятачково-хвостиковая" «диво-машина» мені стала рожевий показувати!!!». Адже ще потрібно робити знижку не тільки на різні монітори, але і на різний фотопапір, так і на різні умови освітлення, в кінці кінців.

Ось і виходить, що нам не обійтися без «прошарку» між червоною крапкою R255,G0,В0 на моніторі, і друкуючою на принтері цей червоний колір системою, адже ці три числа коректне відтворення кольору нам явно не забезпечать. І завданням цього «прошарку» мають бути підказки системі про необхідні зміни та коригування як при перегляді фотографій, так і при їх друку, щоб нам не довелося проклинати виробників і зберегти свою душевну рівновагу. При цьому нам, звичайно ж, немає ніякого резону щоразу вносити ці зміни в нашу фотографію - адже це дуже незручно.

У цьому, власне, і полягає зміст роботи профілів пристроїв, а також використовувана їми система управління кольором, яка в системі «Windows» називається «Image Color Management» (ICM) і здійснює автоматичне налаштування кольорів між різними пристроями (монітором, принтером, сканером, цифровою камерою). Деякі програми при цьому використовують і інші, більш досконалі, системи в редакторі «Photoshop», наприклад, керуючі кольором налаштування розташовані в меню «Edit/Color Settings» (Ctrl+Shift+K), але для нас зараз це не так цікаво.

Давайте подивимося на схему принципу роботи системи управління кольором:


З схеми стає ясно, як відбувається компенсація різниці між вашим комп'ютером і будь-яким іншим подібним пристроєм за допомогою різних профілів з отриманням одного і того ж кольору в підсумку. Профіль принтера дозволяє досить точно відтворити фотографію на відповідному папері. В профілі цифрової камери або сканера зазначено, як саме вони реєструють колір, що ми далі вже і можемо врахувати при наступних переглядах і друку наших фотографій. При цьому, як вже згадувалося на початку нашої статті, ця система вже встановлена опціонально і не відключається і працює на вашому комп'ютері - зробити з нею у вас нічого не вийде, так що з її існуванням треба просто змиритися.

Як поводитися у випадках, коли точне відтворення кольору дійсно важливо?

Якщо точне відтворення кольору для вас дійсно важливо і необхідно, вам потрібно сідати і буквально «будувати» потрібні профілі пристроїв. Для калібрування і профілювання моніторів використовується колориметр, який вішають на екран і він виробляє зчитування кольорів великої кількості білих, чорних і кольорових квадратиків. Завдяки підключенню до комп'ютера за допомогою іншого кінця шнурка, він передає все побачене спеціальній програмі, яка веде облік того, як це сприйняв колориметр і, в підсумку, програма визначає, яке саме спотворення кольорів допускає ваш монітор. Завдяки цьому тепер ви самостійно можете провести регулювання яскравості, контрасту і колірної температури монітора (що називають калібруванням), а також налаштувати свій колірний профіль для компенсації спотворення (що називають профілюванням). Якщо ваш монітор таке дозволяє, то необхідно провести як його калібрування, так і профілювання.


Ну от - із запитаннями яскравості і контрасту ми вже більш-менш розібралися, а от про колірну температуру варто поговорити окремо, адже навіть в найпростіших і не призначених для роботи з кольорами моніторах, нам дають можливість вибору колірної температури (це показники 5500k, 6500k і 9300k). Вимірюється колірна температура в Кельвінах (К).


Колірною температурою описується вид білої точки на моніторі. Величина 5500k позначає колірну температуру прямого або денного сонячного світла (біла точка при цьому виглядає жовтою), 6500k – температуру полуденного денного світла, а при величині 9300k біла точка виглядає блакитною. Видавничі системи зазвичай використовують величину 6500k.



Значення колірної температури на моніторі - коли вона висока, зображення «холодне» (з ухилом в сині відтінки, рис. 1а), коли низька - «тепле» (в жовто-червоні, рис. 1б), стандартним значенням для універсального колірного простору RGB є величина в 6500К (рис. 1в).

Наявність однієї і тієї ж колірної температури на всій шкалі нейтральних відтінків (від білого до чорного) позначає високу лінійність кольору нашого пристрою. Для її досягнення в професійних завданнях регулярно проводиться апаратне калібрування і профілювання монітора. В ідеалі цю процедуру виробники повинні робити ще на етапі заводських налаштувань, але це займає багато часу і підвищує ціну дисплеїв, тому в бюджетних дисплеях вона проводиться для всієї партії відразу, або не проводиться взагалі.

Під час колірного профілювання сканера проводиться сканування спеціального (тестового) зображення, після чого програмою підвантажується еталонний варіант цього ж зображення, аналізується їх відмінності і, в підсумку, будується профіль.


Під час колірного профілювання принтера на ньому друкується спеціальна шкала, що складаються з тих же квадратиків, після чого кожен квадратик заміряється за допомогою спектрофотометра. Програма запитує оператора заміряти потрібний їй квадратик, отримує його значення, яке і порівнює з еталонним варіантом, точно визначаючи яке саме колірне спотворення допускає профільований принтер.


Під час колірного профілювання цифрової камери створюється нормалізоване освітлення і з її допомогою знімаються спеціальні мішені в RAW-форматі. У питанні необхідності колірного профілювання цифрових камер однозначної думки серед фахівців так і не склалося, але при його проведенні все ж застосовується практика фотографування стандартних мішеней і наступне порівняння отриманого результату з еталонним.


Як же все-таки зробити звичайним користувачам?

Тут першочергово необхідно зрозуміти принципи роботи, а потім вже завантажити на сайтах виробників потрібні профілі для ваших моніторів, сканерів, принтерів і цифрових камер, після чого і виготовити їх зіставлення з системними пристроями. Це, звичайно, не дозволить отримати дуже точне колірне відтворення, але це все ж буде краще, ніж зовсім нічого.

Тепер, сподіваємося, вам стало зрозуміліше, чому іншим ваші фотографії можуть здатися зовсім темними і страшними або ваш монітор буде показувати всі зображення більш світлим, ніж вони є насправді, або інші монітори покажуть їх набагато темніше, або ж буде присутній і той і інший варіанти. Як ви вже розумієте вам потрібно буде взаємно зіставити контрастність і яскравість використовуваних вами пристроїв, після чого провести налаштування їх колірних температур, попрацювати над виправленням помилок і, по-можливості, зробити установку на монітори коректних профілів.


Написать отзыв

Внимание: HTML не поддерживается! Используйте обычный текст.
    Плохо           Хорошо
Captcha
Популярные Статьи
Огляд чорнил для струменевого друку
Водорозчинні чорнила Водорозчинні чорнила є водним розчином органічних речовин. Незважаючи на свою низьку вартість, вони забезпечують високу реалістичність передачі кольору. Головний їх недолік - нестійкість до води і ультрафіолетового випромінювання, тому надруковані зображення потрібно оберігати від вологи і активного впливу сонячних променів. Друкувати водорозчинними чорнилами рекомендується на фотопапері або ж на папері для струменевих прин..
Готові ICC кольорові профілі під різні моделі принтерів Epson
ICC кольрові профілі для принтера EPSON P50 з використанням чорнила OCP і фотопаперу PhotoBOOM Модель принтера Чорнила Файл профілю Фотопапір EPSON P50 OCP завантажити (.icc) глянцевий 200 г/м2 завантажити (.icc) глянцевий 230 г/м2 завантажити (.icc) матовий 90 г/м2 завантажити (.icc) матовий 120 г/м2 завантажити (.icc) матовий 180 г/м..