Що таке управління кольором

Що таке «управління кольором» і навіщо воно потрібно?

Якщо на вашому моніторі фотографії виглядають абсолютно нормально, на сусідньому моніторі вони вже темні, а при друку на принтері особи набувають червоний колір, то вам не обійтися без повноцінного управління кольором і кольорокорекції, хоча вони, звичайно, потрібні далеко не всім.

Для видавництв і друкарень, наприклад, управління кольором і кольорокорекція життєво необхідні, адже колобки в дитячих книжках не можуть бути зеленуватих відтінків, а звична всім упаковка «Діазоліну» має бути з темно-рожевою, а не з темно-коричневою смугою (інакше багато покупців просто сприймуть її як підробку). Правильний друк є головним їхнім заробітком і вони максимально забезпечені для цього знаннями, потрібними програмами та пристроями - спектроденситометрами, колориметрами, спектрофотометрами.

У більшості користувачів справа йде інакше при включенні своїх комп'ютерів з встановленою системою «Windows» (а мова в цій статті йтиме саме про неї, так як в операційній системі «Mac OS» (Macintosh Operating System) все зроблено хоч і схоже логічно, але все ж по-іншому) вони одразу стикаються з "невідключаємою" і працюючою проти їх волі вже встановленою системою управління кольором.

Для чого необхідно управління кольором?

Стосовно кольорів та їх відтінків у більшості користувачів склалися три основних помилкових поглядів:

    • Помилковий погляд №1.

При завантаженні їхніх фотографій на жорсткий диск комп'ютера або ноутбука всі кольори будуть такими ж природними, як і при самій зйомці - улюблена чотириколісна «ластівка» залишиться все такого ж кольору стиглої вишні, меліроване волосся коханки буде абсолютно тих же відтінків, а спітніла пляшка пива така ж темно-бурштинова.

    • Помилковий погляд №2.

При пересиланні фотографій своїй коханці по е-mail вона теж повинна буде побачити вашу улюблену чотириколісний «ластівку» саме все такого ж кольору стиглої вишні, своє меліроване волосся точно таких же відтінків, а запітнілу пляшку пива такою ж темно-бурштиновою. Іншими словами - на своєму моніторі вона буде бачити всі ті ж кольори і відтінки, що і ви на своєму.

    • Помилковий погляд №3.

При друку фотографій на купленому з цієї нагоди новому принтері, улюблена чотириколісна «ластівка» залишиться все такого ж кольору стиглої вишні, меліроване волосся коханки буде абсолютно тих же відтінків, а спітніла пляшка пива така ж темно-янтарна, що дасть змогу побачити і по-достоїнству оцінити ваші світлини всім бажаючим.


Щоб розібратися, в чому ж саме полягає проблема, нам потрібно чітко уявити собі структуру RGB-зображень. Будь-яка RGB-фотографія являє собою грати з кольорових точок, де значення кожної конкретно взятої точки (Red, Green чи Blue) буде варіюватися в межах від 0 до 255. Наприклад: R0,G0,В0 буде чорним кольором, а R255,G0,В0 буде вже червоним кольором.

Але яким саме чорним і яким саме червоним?

Давайте розберемося з цим на прикладах.

Якщо ми розмістимо поруч репродукцію картини «Чорний квадрат» і чорні туфлі «Christian Louboutin», то чорний колір на них виявиться абсолютно різний (навіть з поправкою на глянцевість нині модних «лабутенів»). Якщо ми порівняємо самий синій з усіх синіх кольорів, які буде показувати наш монітор з краплею синіх чорнил картриджів до нашого ж струменевого принтера, то і вони виявляться абсолютно різними.

І, нарешті, навіть якщо ми врахуємо, що папір відбиває світло, а монітор просто світиться, то і в цьому випадку наші кольори ніяк не стануть однаковими.

Вся справа в тому, що навіть на двох поруч поставлених моніторах однієї і тієї ж моделі і при абсолютно однакових налаштуваннях меню, «картинка» буде виглядати абсолютно різною - цей факт давно вже перевірений і ніякому сумніву не підлягає. А про різні монітори тут навіть і мови бути не може! Скільки разів ми вже чули розповіді наших друзів і знайомих такого типу: «Вирішив поміняти свій старий монітор фірми «Роги і Копита» на більш сучасний «П'ятачки і Хвостики», а після покупки, виявилося, що замість білого кольору ця "пятачково-хвостиковая" «диво-машина» мені стала рожевий показувати!!!». Адже ще потрібно робити знижку не тільки на різні монітори, але і на різний фотопапір, так і на різні умови освітлення, в кінці кінців.

Ось і виходить, що нам не обійтися без «прошарку» між червоною крапкою R255,G0,В0 на моніторі, і друкуючою на принтері цей червоний колір системою, адже ці три числа коректне відтворення кольору нам явно не забезпечать. І завданням цього «прошарку» мають бути підказки системі про необхідні зміни та коригування як при перегляді фотографій, так і при їх друку, щоб нам не довелося проклинати виробників і зберегти свою душевну рівновагу. При цьому нам, звичайно ж, немає ніякого резону щоразу вносити ці зміни в нашу фотографію - адже це дуже незручно.

У цьому, власне, і полягає зміст роботи профілів пристроїв, а також використовувана їми система управління кольором, яка в системі «Windows» називається «Image Color Management» (ICM) і здійснює автоматичне налаштування кольорів між різними пристроями (монітором, принтером, сканером, цифровою камерою). Деякі програми при цьому використовують і інші, більш досконалі, системи в редакторі «Photoshop», наприклад, керуючі кольором налаштування розташовані в меню «Edit/Color Settings» (Ctrl+Shift+K), але для нас зараз це не так цікаво.

Давайте подивимося на схему принципу роботи системи управління кольором:


З схеми стає ясно, як відбувається компенсація різниці між вашим комп'ютером і будь-яким іншим подібним пристроєм за допомогою різних профілів з отриманням одного і того ж кольору в підсумку. Профіль принтера дозволяє досить точно відтворити фотографію на відповідному папері. В профілі цифрової камери або сканера зазначено, як саме вони реєструють колір, що ми далі вже і можемо врахувати при наступних переглядах і друку наших фотографій. При цьому, як вже згадувалося на початку нашої статті, ця система вже встановлена опціонально і не відключається і працює на вашому комп'ютері - зробити з нею у вас нічого не вийде, так що з її існуванням треба просто змиритися.

Як поводитися у випадках, коли точне відтворення кольору дійсно важливо?

Якщо точне відтворення кольору для вас дійсно важливо і необхідно, вам потрібно сідати і буквально «будувати» потрібні профілі пристроїв. Для калібрування і профілювання моніторів використовується колориметр, який вішають на екран і він виробляє зчитування кольорів великої кількості білих, чорних і кольорових квадратиків. Завдяки підключенню до комп'ютера за допомогою іншого кінця шнурка, він передає все побачене спеціальній програмі, яка веде облік того, як це сприйняв колориметр і, в підсумку, програма визначає, яке саме спотворення кольорів допускає ваш монітор. Завдяки цьому тепер ви самостійно можете провести регулювання яскравості, контрасту і колірної температури монітора (що називають калібруванням), а також налаштувати свій колірний профіль для компенсації спотворення (що називають профілюванням). Якщо ваш монітор таке дозволяє, то необхідно провести як його калібрування, так і профілювання.


Ну от - із запитаннями яскравості і контрасту ми вже більш-менш розібралися, а от про колірну температуру варто поговорити окремо, адже навіть в найпростіших і не призначених для роботи з кольорами моніторах, нам дають можливість вибору колірної температури (це показники 5500k, 6500k і 9300k). Вимірюється колірна температура в Кельвінах (К).


Колірною температурою описується вид білої точки на моніторі. Величина 5500k позначає колірну температуру прямого або денного сонячного світла (біла точка при цьому виглядає жовтою), 6500k – температуру полуденного денного світла, а при величині 9300k біла точка виглядає блакитною. Видавничі системи зазвичай використовують величину 6500k.



Значення колірної температури на моніторі - коли вона висока, зображення «холодне» (з ухилом в сині відтінки, рис. 1а), коли низька - «тепле» (в жовто-червоні, рис. 1б), стандартним значенням для універсального колірного простору RGB є величина в 6500К (рис. 1в).

Наявність однієї і тієї ж колірної температури на всій шкалі нейтральних відтінків (від білого до чорного) позначає високу лінійність кольору нашого пристрою. Для її досягнення в професійних завданнях регулярно проводиться апаратне калібрування і профілювання монітора. В ідеалі цю процедуру виробники повинні робити ще на етапі заводських налаштувань, але це займає багато часу і підвищує ціну дисплеїв, тому в бюджетних дисплеях вона проводиться для всієї партії відразу, або не проводиться взагалі.

Під час колірного профілювання сканера проводиться сканування спеціального (тестового) зображення, після чого програмою підвантажується еталонний варіант цього ж зображення, аналізується їх відмінності і, в підсумку, будується профіль.


Під час колірного профілювання принтера на ньому друкується спеціальна шкала, що складаються з тих же квадратиків, після чого кожен квадратик заміряється за допомогою спектрофотометра. Програма запитує оператора заміряти потрібний їй квадратик, отримує його значення, яке і порівнює з еталонним варіантом, точно визначаючи яке саме колірне спотворення допускає профільований принтер.


Під час колірного профілювання цифрової камери створюється нормалізоване освітлення і з її допомогою знімаються спеціальні мішені в RAW-форматі. У питанні необхідності колірного профілювання цифрових камер однозначної думки серед фахівців так і не склалося, але при його проведенні все ж застосовується практика фотографування стандартних мішеней і наступне порівняння отриманого результату з еталонним.


Як же все-таки зробити звичайним користувачам?

Тут першочергово необхідно зрозуміти принципи роботи, а потім вже завантажити на сайтах виробників потрібні профілі для ваших моніторів, сканерів, принтерів і цифрових камер, після чого і виготовити їх зіставлення з системними пристроями. Це, звичайно, не дозволить отримати дуже точне колірне відтворення, але це все ж буде краще, ніж зовсім нічого.

Тепер, сподіваємося, вам стало зрозуміліше, чому іншим ваші фотографії можуть здатися зовсім темними і страшними або ваш монітор буде показувати всі зображення більш світлим, ніж вони є насправді, або інші монітори покажуть їх набагато темніше, або ж буде присутній і той і інший варіанти. Як ви вже розумієте вам потрібно буде взаємно зіставити контрастність і яскравість використовуваних вами пристроїв, після чого провести налаштування їх колірних температур, попрацювати над виправленням помилок і, по-можливості, зробити установку на монітори коректних профілів.


Написать отзыв

Внимание: HTML не поддерживается! Используйте обычный текст.
    Плохо           Хорошо
Популярные Статьи
Готові ICC кольорові профілі під різні моделі принтерів Epson
ICC кольрові профілі для принтера EPSON P50 з використанням чорнила OCP і фотопаперу PhotoBOOM Модель принтера Чорнила Файл профілю Фотопапір EPSON P50 OCP завантажити (.icc) глянцевий 200 г/м2 завантажити (.icc) глянцевий 230 г/м2 завантажити (.icc) матовий 90 г/м2 завантажити (.icc) матовий 120 г/м2 завантажити (.icc) матовий 180 г/м..
Як провести калібрування друкувальної голівки принтера
При частій роботі принтера іноді можуть виникати дрібні дефекти. При друку на зображенні можуть з'явитися нерівні краї або тонкі і нечіткі лінії, воно може вийти розмитим, або ж кольори можуть накладатися один на інший. Це причина неправильної установки позиціонування друкованої голівки. Для усунення перерахованих вище проблем потрібне калібрування голівки вашого друкувального пристрою. Причиною розкалібрування може стати якийсь механічний ..